Bijenteelt vereniging

Beemster en omstreken

Propolis als medicijn

Ben Som de Cerff, hobby-imker en docent bijenteelt bij de Nederlandse Bijenhoudersvereniging schrijft er een mooie blog over.

Tijdens een gezellig druk NBV-webinar van 18 november jl. (met 640 deelnemers) met als thema "Natuurlijk en praktisch imkeren" vroeg Eckhard Sambeth (de webinar gespreksleider) mij naar de publicatie over de effecten van propolis op bijenvolken. In het blog bericht heb ik die publicaties verwerkt als linkjes.

Op de foto die bij de blog hoort, zie je een schuifla met daarop als het ware propolis spetters liggen. De hoeveelheid verschilt sterk per volk. Hoe die spetters daar komen is mij eigenlijk een raadsel. Het lijken sterk op vloeibare druppeltjes propolis, die naar beneden gevallen zijn. Maar hoe kunnen de bijen de propolis verwerken tot vloeibare bolletjes?

In het Darwiniaanse bijenhouden zoals Thomas Seeley dit uitdraagt... Lees hier het artikel verder.

Propolis als medicijn