Landelijk Open Imkerdag

Een van onze leden deed mee aan de Landelijke Open Imker dag en zij kijkt vol trots terug op een zeer geslaagde dag.

Zondag 7 juli om 11.00 tot 16.00 uur stond de deur open van Imkerij Polderbijen die gerund wordt door Lydia Klok.

In de bijenschuur van Lydia werd de open dag gehouden met een lekker kopje koffie of thee. De bezoekers kwamen veeluit omgeving Wormer, Purmerend en Weidevenne. Op de fiets of met auto. De honing werd geproefd, er werden kaarsen gerold en de slinger ruimte bekeken. De verschillende hommels platen werden goed bestudeerd. Lydia opende ook bijenkasten om bezoekers een zo goed mogelijk idee te geven hoe een bijenvolk er van binnen uitziet. Eerst de honingkamer eraf, dan het koninginnenrooster en dan goed kijken en zoeken op de raten of je de koningin ziet lopen. Voor vele een hele uitdaging.

Het viel de bezoekers op dat de bijen rustig waren en dat er heel veel bijen in een bijenvolk zitten. Ja, het hele bijenvolk werkt voor elkaar. Iedere bij doet haar taak in het geheel, afhankelijk van haar leeftijd en de omstandigheden van de dag. Als mens kan je er nog wat van leren.

De Landelijk Open Imker dag was weer een succes en voor herhaling vatbaar.
open imkerdag 2022