Bijenteelt vereniging

Beemster en omstreken

Het Carnica-doppenproject

Wie (blijvend) met raszuivere bijen wil imkeren is afhankelijk van koninginnenteelt: Uit één en twee dagen oude larfjes van een Carnica P-moer wordt een aantal jonge koninginnen geteeld die vrijwel tegelijk geboren worden. Maar de meeste imkers kost het een flink aantal jaren ervaring voor ze de teelt echt beheersen. Daarom organiseert onze vereniging, in samenwerking met Jelle Kampen (bijengezondheid coördinator binnen de vereniging) en Marianne Eekhof (bijenteelt leraar) dit voorjaar de doppenmethode.

bees-2930728_960_720

Het doppenproject is voor leden die minimaal 2 á 3 jaar ervaring hebben met bijen en willen gaan imkeren met Carnica bijen.
Bij de doppenmethode wordt het overlarven van de ééndaags oude larfjes gedaan door onze ervaren imker Jelle. De leden die mee doen kunnen dan de volgende dag deze aangeblazen doppen ophalen en invoeren in hun pleegvolk. Een pleegvolk is een sterk bijenvolk die of moergoed is of negen dagen eerder moerloos is gemaakt.

Dit klinkt misschien allemaal ingewikkeld maar voorafgaand aan het doppenproject geven we eerst een theorie-avond op donderdag 21 april, aanvang 19:30 uur. De locatie is in de Zuidoostbeemster of Purmerend, afhankelijk van de aantal deelnemers.

De data dat de doppen kunnen worden opgehaald is of vrijdag 20 mei (tussen 17:00 en 19:00 uur) of zaterdag 28 mei (tussen 15:00 en 17:00 uur), afhankelijk hoe het seizoen verloopt en de volken zich ontwikkelen (denk aan het koude voorjaar van 2021). Als je mee wil doen is het belangrijk dat je deze data beschikbaar bent (theorie-avond en afhaaldagen). Wij kunnen niet van de data afwijken.

We werken met het “Nicot-systeem”, op de theorie-avond wordt uitgelegd wat je zelf moet aanschaffen. Kosten om deel te nemen komt op € 1,00 per afgenomen dopje.

Als je interesse hebt om mee te doen, geef je dan op bij Marianne Eekhof,
marianne-eekhof@hotmail.nl