Koninginnenteelt moet dat nou?

Laten we wel zijn, niets moet maar het mag wel. Ik hoor u denken, waarom al dat gedoe laten we het nu gewoon aan de natuur overlaten en het bij de, van oudsher, inlandse bij houden. Waarom al dat ingrijpen van de mensheid of wij het allemaal zo goed weten.

Kijk maar hoe we als mensen met de natuur omgaan. Op jacht naar geld wordt gezondheid en natuur niet geteld. Ja, ja wat zal ik daar tegen in brengen? Helaas kan ik deze laatste stelling, niet tegen spreken maar is koninginnenteelt zo tegen natuurlijk? Vroeger zijn er door natuurlijke omstandigheden toch ook bepaalde rassen ontstaan. Wij hebben hieraan als mens geen invloed op uitgeoefend.

Deze rassen zijn gevormd in duizenden misschien wel in miljoenen jaren. Is het dan zo tegennatuurlijk dat je daar als imker gebruik van maakt. We modificeren de genen toch niet, we maken alleen maar gebruik van hun eigenschappen welke nogmaals in de natuur zijn gevormd. Het enige wat we doen bij koninginnenteelt zijn deze eigenschappen proberen te behouden. Om dit te bewerkstellen zullen we er op een juiste wijze mee om moeten gaan.

Dus binnen een ras naast de gewenste eigenschappen o.a. ook de diversiteit niet uit het oog verliezen of anders gezegd oppassen voor inteelt. We proberen nogmaals, de door de natuur gevormde eigenschappen, zoveel mogelijk in stand te houden. Dit is toch wat anders dan door menselijk ingrijpen nieuwe niet natuurlijke eigensappen er in te brengen.

In Nederland bestaat nog maar 1/3 deel van ons bijen bestand uit de zogenaamde inlandse bij. Het overige deel wordt gevormd door Carnica en Buckfast bijen. Het is toch een groot voordeel om prettig in je bijen te werken en niet verrot te worden gestoken om maar eens één eigenschap te noemen. Als je imkert in een min of meer bewoonde omgeving wil je toch niet dat de omgeving last heeft van jouw bijen.

teeltraam

De Carnica koninginnen welke op het teelt station Schiermonnikoog worden gekweekt hebben buiten de eigenschap van zachtaardigheid ook een rustige raatzit en houden de top latten vrij. Voordat de koninginnen het eiland verlaten zijn ze gecontroleerd of ze wel een mooi gesloten broednestje hebben enz.

Een gelijk programma geld ook bij de teelt van Buckfast koninginnen. Het is echter wel zo dat als je kiest om te imkeren met Carnica- of Buckfastbijen je dan ook aan koninginnenteelt moet doen om de gewenste eigenschappen te handhaven. Dit laatste is te realiseren door zelf koninginnen te telen of dit in groepsverband te doen. Er is ook nog een mogelijk om ze te kopen. Uw voorzitter Raymond Visser zal Buckfast koninginnen op onze bijenmarkt aan bieden. (makkelijker kan hij het niet voor u maken)

Het gaat me te ver om meerdere details die nodig zijn bij het telen van koninginnen hier in ons Bijenblaadje te bespreken maar mocht u geïnteresseerd zijn en eventueel mee zou willen liften in het komende jaar dan kunt u zich aanmelden voor wat betreft:
- Carnica’s bij Jelle Kampen of Gerrit Prins.
- Buckfast bij Raymond Visser.

Wilt u, voordat u wilt meeliften toch nog wel wat meer informatie hieromtrent hebben, neem dan gerust contact op met ondergetekende.